Wieler Toer Club De Hellen

Reisverslagen

Door: Cees Leijten en Peter Hamilton

Mei-juni 2008

Wij hadden het ons anders voorgesteld

Santiago de Compostela 2008_1Zaterdag 31 mei 2008 vertrek vanuit Tilburg.
Om 8.00 uur is de familie aanwezig, vol goede moed, het weer mee en met bepakking op weg richting België, waar we in Galder de door Clemens Sweerman uitgestippelde route weer oppakken langs de rivier de Mark.
De eerste etappe van Haarlem (vanaf het St.Jacobsgodshuis) naar Breda, hadden we al een week eerder gefietst om een stempel te halen en een stevige oefenrit met bepakking te fietsen. Wij vertrokken in Haarlem zonder stempel. Het godshuis was tot 17.00 uur gesloten.

Omdat we niet zonder stempel wilden vertrekken hebben wij woensdag 28 mei een stempel gehaald bij het Trappistenklooster in Berkel-Enschot.
Terwijl ik de kaarten op mijn stuurtas bestudeer in de aanloop naar Galder, is Cees doende met instellen van de GPS navigatie, die hij in bruikleen heeft van een kennis die al eerder de route naar Santiago met GPS volbracht heeft.
De route gaat in de meeste gevallen over fietspaden langs beekjes, stroompjes en kanalen door België heen. Mooie plaatsjes worden niet ontzien.
Wij hebben gekozen om niet door, maar om Antwerpen heen te fietsen richting Geraardsbergen, waarvan wij weten (tweedaagse) dat daar een jeugdherberg is. De gefietste afstand is dan ongeveer 150 km, omdat wij ons nog erg fit voelen besluiten wij hier niet te stoppen maar enkele tientallen km's verder te fietsen en genieten van het goede weer en de omgeving.  Na 190 km wordt het tijd om een slaapgelegenheid te gaan zoeken maar dan moeten wij van de route afwijken en belanden we in het Franstalige Leuze. Daar was het hotel gesloten. Doorrijden naar Tournai is de enige optie, volgens navraag zouden daar meerdere hotels zijn.
Inmiddels is het 20.00 uur en arriveren wij na 230 km op de markt in Tournai (Doornik). We besluiten de komende dagen eerder een hotel te gaan zoeken.

Zondag 1 juni vertrekken we om 8.00 uur vanuit Tournai richting Frankrijk. Het is regenachtig maar al snel kunnen de regenjasjes uit en wordt het weer beter. Onderweg hebben we wat probleempjes met de bagagedrager van Cees, deze is verzakt en de GPS wil ook niet meewerken. We besluiten niet te lang door te rijden en vinden in Noyon een mooi hotel.
Omstreeks 17.00 uur hebben wij 160 km gereden zonder problemen. De fiets op de kamer, douchen, lekker eten en naar bed.

Maandag 2 juni vertrek 8 uur, vanuit Noyon na een stevig ontbijt richting Parijs. We besluiten de route niet door maar om Parijs te nemen. Het regent en dat zal de hele dag duren. Ondanks de regen kunnen we goed doorrijden en doordat Cees inmiddels de route op de GPS gevonden heeft rijden we niet meer verkeerd en gaat het voorspoedig.
Na 165 km en een tussenstop in Clermont voor het middagmaal bereiken we Mezieres, waar we gebruik maken van een Gite de France in de binnenstad, in principe was de Gite volgeboekt. Maar de madame ging toch op zoek en vond nog 2 bedden.
Eten in de omgeving was niet mogelijk op maandag maar de madame was bereid een sandwich voor ons klaar te maken, met een biertje erbij lieten wij dat ons goed smaken. Douchen, kleren drogen en naar bed.

Dinsdag  3 juni
vertrek wederom regen maar nu gepaard gaande met harde tegenwind dus koud. Na een redelijk ontbijt in de Gite rijden we richting Chartres. De wegen zijn goed maar de omgeving is zeer heuvelachtig en lijkt op Limburg. Vooral het gedeelte voor Mezieres is zeer zwaar, met steile klimmen en forse afdalingen.
De gedetailleerde kaart van mij en de GPS van Cees vullen elkaar goed aan zodat wij niet meer verkeerd rijden. De regen wordt minder en het landschap glooiender.
We stoppen op 90 km in Chartres voor koffie en laten ons een uitsmijter serveren.
Met een stevige tegenwind maar droog koersen wij af op Chateaudun waar we de eerste Santiago gangers ontmoette. 150 km gefietst, goed hotel, lekker eten, goed bed.

Woensdag 4 juni vertrekken wij om 8.30 uur richting Tours, het is koud maar droog. Met een matige wind op kop vult Cees mij regelmatig aan als ik iets verkeerds roep over de rijrichting.
Al snel bereiken we Chateau-Renault waar wij 4 fietsers passeren zonder bagage maar wel met dezelfde route: richting Santiago. Zij waren vrijdag vertrokken uit Veghel en hadden begeleiding van een camper.
Een tiental km's voorbij Chateau-Renault, nabij het plaatsje Neuille le Lierre, geeft mijn kaart aan: linksaf. Omdat het hier een splitsing betreft besluit ik nog even rechtdoor te rijden maar kom bij deze manoeuvre in losliggend grind (split) terecht en sla tegen de grond. Einde rit.

Een geraadpleegde dokter constateerde een gebroken rechter sleutelbeen en rib. Na het thuisfront geïnformeerd te hebben werd de terugreis geregeld.

Jammer voor Cees, maar Santiago de Compostela loopt niet weg, de behaalde stempels zijn volgend jaar ook geldig en het vertrek kan nabij Tours plaats vinden.

Vooralsnog kunnen we terugkijken op 4 fijne fietsdagen, waarbij wij een derde van de totale afstand afgelegd hebben zonder enige problemen.